Konsultacja rehabilitacyjna
22.06.2022 , 21:18

Ból odcinka lędźwiowego

Czy narzekałeś kiedyś na ból w dolnej części pleców? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie dwie wiadomości. Jak już się pewnie domyślasz, jedną – złą, drugą – dobrą. Zła jest taka, że lekceważąc ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, nawet taki jednorazowy, możesz doprowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych. Zdecydowanie dobrą wiadomością jest to, że masz nas – fizjoterapeutów, którzy wiedzą, jak pomóc zniwelować ból kręgosłupa lędźwiowego i jak dbać o kręgosłup, by do niego nie dopuścić. Nadal zastanawiasz się, czy warto skorzystać z pomocy fizjoterapeuty? W artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości.

Czym jest ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym?

Ból kręgosłupa lędźwiowego to ból, który odczuwany jest w dolnej części pleców. Nie bez powodu większość z nas zamiast zwrotu „boli mnie kręgosłup lędźwiowy”, mówi „boli mnie dolna część pleców”. No dobrze, ale gdzie właściwie zaczyna się dolna część kręgosłupa, a gdzie się kończy górna?

Omówmy to sobie w najszerszym znaczeniu.

Wyróżniamy pięć odcinków kręgosłupa: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, kość krzyżową oraz kość ogonową. Odcinek szyjny zbudowany jest z siedmiu kręgów (C1-C7), piersiowy z dwunastu kręgów (Th1-Th12), lędźwiowy z pięciu kręgów (L1-L5), kość krzyżowa z pięciu zrośniętych kręgów (S1-S5) i ostatnia kość ogonowa składa się z czterech lub pięciu zrośniętych kręgów (Co1-Co4/Co5).

Jak wiemy, nasz kręgosłup nie jest prosty od góry do dołu. Ma krzywizny, czyli naturalne wygięcia, umożliwiające prawidłowe funkcjonowanie ciała. Wyróżniamy dwa rodzaje fizjologicznych krzywizn kręgosłupa: kifozę i lordozę. Kifoza jest krzywizną wypukłą, znajdującą się na odcinku piersiowym i krzyżowym. Natomiast lordoza jest krzywizną wklęsłą, która naturalnie występuje w odcinku szyjnym i lędźwiowym. To właśnie odcinek lordozy lędźwiowej jest jednym z najczęstszych miejsc występowania dolegliwości bólowych kręgosłupa.

Czy ból kręgosłupa lędźwiowego jest problemem powszechnym?

Weźmy pod lupę niektóre dane.

Ból kręgosłupa może pojawić się w każdym jego odcinku. Jednak to ból odcinka lędźwiowo-krzyżowego występuje najczęściej. Średnia częstość występowania bólu w tej okolicy to 11,9%.
Liczne dane pokazują nam, że ból kręgosłupa lędźwiowego jest powszechnym problemem na całym świecie. Niektóre badania podają, że ból ten dotyka, aż 23% osób dorosłych globalnej populacji. Dane z 2014 r. zebrane przez Główny Urząd Statystyczny, mówią, że zespoły bólowe kręgosłupa, zwłaszcza te dotyczące dolnego jego odcinka, należą do najpowszechniejszej dolegliwości bólowej wśród polskich obywateli. Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych z wykorzystaniem panelu Ariadna dla Benefit System, na ból kręgosłupa skarży się już 86% Polaków. Wraz ze wzrostem starzenia się populacji rośnie liczba osób z bólem pleców. Największa liczba osób cierpiących na ból kręgosłupa lędźwiowego znajduje się w grupie wiekowej 50-54 lat. Warto jednak zauważyć, że problem ten nie jest przypisany wyłącznie do osób dorosłych. Istnieją badania, które mówią, że problem ten dotyczy także osób młodych. Jeden z obszernych przeglądów systematycznych wykazał, że roczny odsetek nastolatków cierpiących na ból pleców wynosi od 11,8% do 33%.

Jakie wyróżniamy rodzaje bólu kręgosłupa?

Ból definiowany jest jako uczucie subiektywne i nieprzyjemne, wiążące się z dyskomfortem oraz ograniczeniem zdolności, spowodowane urazem lub chorobą. Każdy z nas ból odczuwa inaczej, dlatego rodzaj bólu kręgosłupa najłatwiej jest podzielić na czas jego trwania. Ze względu na czas trwania bólu pleców dzielimy je na trzy następujące typy:

• ostry ból pleców – odnosi się do bólu, który nie trwa dłużej niż 6 tygodni.
  • podostry ból pleców – odnosi się do bólu trwającego od 6 do 12 tygodni
  • przewlekły ból pleców – jest to ból taki, który trwa dłużej niż 12 tygodni.

Warto również wspomnieć o jeszcze jednym typie bólu pleców, a mianowicie bólu nawracającym. O nawracającym bólu kręgosłupa mówimy wtedy gdy, dolegliwości bólowe pojawiają się po sześciomiesięcznym okresie bez bólu.

Dlaczego ból kręgosłupa lędźwiowego stał się tak powszechnym problemem?

Wpływ na to, że ból kręgosłupa lędźwiowego jest problemem powszechnym, ma wiele czynników. W przypadku bólu dolnej części pleców przyczyna często nie jest konkretna. Osoby przychodzące do lekarza z bólem kręgosłupa lędźwiowego w 90% przypadkach nie mają zidentyfikowanej przyczyny bólu.

Istotny wpływ na stan zdrowia naszego kręgosłupa ma nasz styl życia. Pewnie spora część osób będzie zrzucać winę na obecne czasy i postęp technologii. Ba, w dużym stopniu jest to prawda. Ból pleców jest skutkiem pandemii COVID-19 i rozwoju technologii, ale nie oszukujmy się, to, w jakim stanie działa nasz kręgosłup zależy od nas samych. Niestety, lubimy szukać wymówek.

Siedzący tryb życia wpływa negatywnie na nasz kręgosłup, którego główną funkcją jest stabilizacja i utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Kiedy nasze mięśnie słabną, my zaczynamy odczuwać ból. Długotrwałe utrzymanie ciała w jednej pozycji powoduje osłabienie jednych mięśni, a tym samym napięcie innych. Krótko mówiąc, kilkugodzinne siedzenie za biurkiem, czy na wygodnej kanapie przed telewizorem prowadzi do zaburzeń równowagi mięśniowej, czyli dysbalansu mięśniowego.

Przyczyna bólu kręgosłupa lędźwiowego najczęściej ma podłoże mechaniczne. Wykonanie nagłego ruchu, dźwiganie ciężkich przedmiotów, zła postawa ciała, urazy kręgosłupa, jednostajna pozycja ciała, nadwaga, otyłość, brak lub niska aktywność fizyczna może być powodem wystąpienia bólu, a w przyszłości nawet może doprowadzić do znacznych ograniczeń ruchomości kręgosłupa, problemów z poruszaniem się, wykonywaniem codziennych czynności, a nawet konieczności wykonania zabiegu operacyjnego.

Boli Cię kręgosłup lędźwiowy? Idź do fizjoterapeuty!

Należy pamiętać, że nie leczony ból prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Tabletki przeciwbólowe jedynie uśmierzają ból na jakiś czas, ale nie niwelują bólu. Leczenie opierające się na samej farmakoterapii to zamiatanie sprawy pod dywan, a nie rozwiązanie problemu.

Ważnym elementem leczenia bólu kręgosłupa lędźwiowego (o ile nie najistotniejszym!) jest edukacja pacjenta i fizjoterapia. Korekcja wad postawy, wzmocnienie mięśni osłabionych, rozluźnienie napiętych, poprzez dobór właściwych metod terapii oraz ćwiczeń jest kluczem do sukcesu.

Jeżeli odczuwasz ból pleców w trakcie wykonywania danego ruchu, w nocy, podczas odpoczynku lub nie przerwanie, czujesz pogorszenie samopoczucia, ograniczenia, które nie pozwalają prawidłowo funkcjonować, to najlepszym sposobem na pozbycie się bólu jest wybranie dobrego fizjoterapeuty, czyli takiego, który indywidualnie podejdzie do pacjenta, i dobierze właściwe dla danej osoby oraz danego problemu metody terapii. Takich fizjoterapeutów z pewnością znajdziesz w Szczecinie – w gabinecie Tomasz Garbacewicz Fizjoterapia i Sport.

Jesteś ze Szczecina lub okolic? Możesz umówić się do nas na wizytę TUTAJ. Pracujemy po dwóch stronach miasta.

Wspólnie poradzimy sobie z problemem.

Konrad Gordzienko

Konrad Gordzienko

Konrad to nasz specjalista od rehabilitacji całego kręgosłupa. W swojej pracy zawsze szuka przyczyny problemu. Cechuję go wysoka skuteczność i dobry kontakt z młodzieżą, która trafia do gabinetu.