30.07.2022 , 22:21 , aktualizacja: 30.07.2022 , 22:40

Ćwiczenia korekcyjne – statystyki biją na alarm!

Zła postawa ciała to nie tylko kwestia estetyczna. Zła postawa ciała może wpływać na zdrowie i funkcjonowanie organizmu. Niepokojący jest fakt, że problem ten dotyka bardzo dużą liczbę dzieci i młodzieży. Otyłość, nadwaga, wiele godzin spędzanych w nieodpowiedniej pozycji przed komputerem, telewizorem, podczas odrabiania lekcji, ciągłe wpatrywanie się w telefon komórkowy lub tablet, ciężkie i za duże plecaki powodują pojawienie się problemów. Nie bez powodu w naszym gabinecie coraz częstszym gościem jest młodzież.

Wady postawy w liczbach

Jak podaje wiele różnych źródeł wady postawy, do których zaliczamy nie tylko te w obrębie pleców, ale także klatki piersiowej, kolan i stóp to najczęstszy problem wśród dzieci i młodzieży, bowiem problem nieprawidłowej postawy ciała dotyczy około 90% polskich uczniów. Zakład Ochrony i Promocji Zdrowia i Młodzieży w Instytucie Matki i Dziecka podaje, że aż 90% dzieci w Polsce ma wady postawy. Najwyższa Izba Kontroli w lipcu 2020 roku opublikowała raport, w którym znajdziemy informacje, że poważne zaburzenia układu ruchu dotyczą od 10% do 15% dzieci. Z kolei Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia zniekształcenie kręgosłupa zdiagnozowano u ponad 17% dzieci i młodzieży do 18. roku życia.

Czym jest zła postawa ciała?

Zła postawa ciała jest w większości przypadków wynikiem złych nawyków. W wyniku tych złych nawyków, do których zaliczymy między innymi noszenie plecaka na jednym ramieniu, siedzenie za biurkiem w wygiętej pozycji, wpatrywanie się w telefon z głową skierowaną do dołu, czy brak aktywności fizycznej, wiele dzieci ma pochyloną postawę ciała, zaokrąglone plecy, głowę wysuniętą do przodu, barki wysunięte do przodu, brzuch uwypuklony, zniesione krzywizny kręgosłupa, nieprawidłowo ukształtowane nogi i wysklepione stopy. Z powodu tych zmian wiele dzieci cierpi na bóle karku, głowy lub pleców. Zła postawa ciała może również prowadzić do problemów z oddychaniem i zmęczenia. Te objawy są powodem, dla którego coraz częściej w naszym gabinecie pojawiają się dzieci i młodzież. To bardzo dobre zachowanie. Im szybciej zajmiemy się problemem, tym lepiej. Z wiekiem ciało staje się sztywniejsze, a bóle te nasilają się i mogą być związane z przewlekłymi stanami w średnim wieku. Dlatego, gdy widzimy u siebie w gabinecie młodego pacjenta ze złą postawą ciała, kierujemy go na zajęcia korekcyjne.

Co to są ćwiczenia korekcyjne?

Ćwiczenia korekcyjne to ćwiczenia, które na podstawie wiedzy z anatomii, kinezjologii i biomechaniki, pomagają rozwiązać i naprawiać kompensacje ruchu i zaburzenia równowagi, aby poprawić ogólną jakość ruchu. W naszym gabinecie zajęcia korekcyjne rozpoczynamy od szczegółowej analizy postawy ciała. Analiza ta pomoże określić wszelkie zaburzenia równowagi lub deficyty, które mogą mieć wpływ na wydajność i jakość życia naszego pacjenta. Następnym krokiem jest opracowanie indywidualnego, dostosowanego do określonego problemu programu ćwiczeń korekcyjnych, których zadaniem będzie skorygowanie postawy ciała. Trzeba zaznaczyć, że ćwiczenia są dostosowane do każdego także pod kątem indywidualnych predyspozycji, sprawności fizycznej i budowy ciała. Głównym celem ćwiczeń korekcyjnych jest wprowadzenie dobrych zmian w sposobie poruszania się i wykonywania codziennych czynności. Program ćwiczeń korekcyjnych skupia się na przyczynie bólu, a najlepszym sposobem na wyeliminowanie bólu jest wyeliminowanie pierwotnej przyczyny.

Zalety ćwiczeń korekcyjnych

Ćwiczenia korekcyjne są korzystne i ważne dla zdrowia ciała i ducha. Do ich najważniejszych zalet zaliczymy:

• poprawę postawy ciała – zajęcia korekcyjne pomagają poprawić postawę ciała poprzez rozciąganie napiętych mięśni i wzmacnianie słabych mięśni, dzięki temu jesteśmy w stanie przywrócić właściwe wzorce ruchowe.
  • poprawę równowagi – ćwiczenia korekcyjne pomagają poprawić równowagę. Lepsza równowaga oznacza stabilność podczas stania i poruszania, co z kolei może pomóc w zapobieganiu upadków i urazów.
  • poprawę koordynacji – lepsza koordynacja to płynniejsze i wydajniejsze poruszanie się. Podobnie jak równowaga, koordynacja pomaga w zapobieganiu upadków i urazów.
  • poprawę elastyczności mięśni – ćwiczenia korekcyjne poprawiają zakres ruchu poprzez rozciąganie napiętych mięśni.
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych – niewykorzystanie lub nadużywanie niektórych mięśni może prowadzić do bólu i kontuzji. Zajęcia korekcyjne prowadzą do przywrócenia właściwych wzorców ruchowych, co wiąże się z normalizacją napięcia mięśniowego i  zmniejszeniem dolegliwości bólowych.
  • zmniejszone ryzyko doznania kontuzji i szybszą regenerację tkanek – ćwiczenia korekcyjne poprawiają zdolność tkanek do regeneracji po kontuzjach poprzez wzmocnienie mięśni osłabionych i rozluźnienie mięśni nadmiernie napiętych.
  • poprawę jakości życia – dobra postawa ciała, równowaga, koordynacja i elastyczność powodują, że czujesz się pewniej i komfortowo we własnym ciele.

Popraw jakość życia swojego dziecka!

Jeśli Twoje dziecko skarży się na bóle pleców, karku, głowy, zauważasz, że szybko się męczy, a jego sylwetka odbiega od prawidłowej, zapisz swoją pociechę na ćwiczenia korekcyjne. W naszym gabinecie w Szczecinie znajdującym się w Wielgowie – Alicja Wyglądacz jest naszą specjalistką od wad postawy. Pierwszą wizytę rozpocznie od dokładnej oceny sylwetki, by następnie dobrać właściwe ćwiczenia, które poprawią postawę ciała, zmniejszą ból i poprawią codzienne życie Twojego dziecka. Ala wykonuje także zabiegi rozluźniające nadmiernie napięte mięśnie, co znacząco pomaga w korekcji postawy.

Ćwiczenia korekcyjne w naszym gabinecie mogą być prowadzone całkowicie indywidualnie oraz w 2 osoby. Przy tak kameralnej liczne jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednią uwagę dla każdej ćwiczącej osoby. Cena w wariancie 2 osób jest także korzystniejsza, niż w przypadku zajęć 1 na 1.

Wizytę u Alicji umówisz TUTAJ.

Alicja Wyglądacz

Alicja Wyglądacz

Alicja to trenerka, która uczy naszych pacjentów prawidłowego ruchu. Słabym ogniwom w Twoim ciele możesz powiedzieć „PA PA”! Ala jest także masażystką, która harmonizuje ciała naszych pacjentów między treningami i fizjoterapią.