30.12.2022 , 20:08 , aktualizacja: 30.12.2022 , 20:11

Drętwienie rąk – jak to naprawić?

Każdy z nas zna uczucie zdrętwiałej ręki. Zwłaszcza w nocy, podczas spania, gdy przygnieciemy rękę swoim ciężarem ciała lub głową. Przebudzamy się ze snu i czujemy, a raczej nie czujemy swojej ręki. Ten stan jest całkowicie normalny i po kilku minutach ustępuje. Jeśli jednak drętwienie rąk nie jest spowodowane przeleżeniem ręki, trwa znacznie dłużej i pojawia się często, nie tylko w nocy, ale także w dzień, przyczyną może być stan chorobowy. Drętwienie dłoni ma wiele przyczyn, a niektóre z nich możesz wyleczyć za pomocą fizjoterapii.

Czym jest drętwienie rąk?

Drętwienie rąk nazywane też inaczej parastezjami lub cierpnięciem ręki to uczucie, które może być objawem wielu różnych schorzeń. Często parastezjom towarzyszą inne symptomy takie jak: osłabienie kończyny, zmiany czucia skórnego, trudności w wykonaniu niektórych precyzyjnych ruchów, poczucie utraty kontroli nawet nad całą kończyną. Współwystępujące objawy wynikają z przyczyny, która może być zlokalizowana poza ręką pacjenta.

Jakie są przyczyny drętwienia rąk?

Drętwienie rąk może mieć wiele przyczyn, od łagodnych i krótkotrwałych po poważne schorzenia. Najczęstszą przyczyną jest uszkodzenie lub ucisk nerwów, ale nie tylko to powoduje parastezje.

Do przyczyn drętwienia rąk zaliczamy:

ZESPOŁY UCISKOWE

• Zespół cieśni nadgarstka

Jest to zbiór objawów związanych z uciskiem na nerw pośrodkowy, który przebiega w kanale nadgarstka. Często choroba ta dotyczy osób pracujących przy komputerze. Zespołowi cieśni nadgarstka towarzyszą nieprzyjemne doznania w okolicy kciuka, palca wskazującego oraz połowy palca serdecznego, dotyczą one zarówno dłoniowej, jak i grzbietowej powierzchni wymienionych palców. Drętwienie rąk początkowo występuje sporadycznie, z czasem objawy nasilają się. Charakterystycznym objawem jest odczuwanie drętwienia rąk w nocy.

• Zespół uciskowy górnego otworu klatki piersiowej

Zespół uciskowy górnego otworu klatki piersiowej (TOS) może powodować drętwienie ręki z powodu ucisku na splot ramienny, tętnicę podobojczykową i pachową oraz żyłę podobojczykową. Towarzyszyć mu będzie ból w okolicy obręczy barkowej oraz szyi, a drętwieć może nie tylko dłoń, ale i całe ramię.

• Zespół kanału Guyona

To schorzenie polegające na ucisku nerwu łokciowego w obszarze struktury anatomicznej, utworzonej przez kość haczykowatą, grochowatą i więzadło poprzeczne nadgarstka. Charakterystycznym symptomem zespołu Guyona jest uczucie drętwienia w miejscach zaopatrywanych przez nerw łokciowy, czyli w okolicy kłębika, palca małego i częściowo palca serdecznego.

• Inne: łokieć tenisisty, łokieć golfisty, przykurcz Volkmana.

ZESPÓŁ BÓLU MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWEGO

Jest to kolejny stan, o którym wiadomo, że powoduje drętwienie rąk. Chociaż objawy mogą być odczuwalne w dłoniach, mięśnie powodujące problemy to zazwyczaj mięśnie szyi i ramion. Często parastezjom towarzyszą inne objawy zwykle sztywność, bóle karku i głowy.

NEUROPATIA OBWODOWA

Neuropatia obwodowa (nazywana też zapaleniem nerwów obwodowych) to zaburzenie pracy nerwów, które może powodować drętwienie rąk. Jest ono zwykle powikłaniem po różnych schorzeniach lub urazach, spowodowanym uciskiem albo stanem zapalnym nerwu.

CHOROBY REUMATYCZNE

• Reumatoidalne zapalenie stawów

RZS jest przewlekłą chorobą zapalną atakującą stawy i różne narządy. Najbardziej charakterystycznym jej objawem jest ból, sztywność oraz obrzęk stawów rąk i stóp. Do innych nietypowych objawów RZS zalicza się drętwienie rąk.

• Fibromialgia

Jest to zespół bólowy charakteryzujący się przewlekłym, uogólnionym bólem mięśni i stawów oraz występowaniem tzw. punktów tkliwych, czyli miejsc ciała o nadmiernej wrażliwości na ucisk. Czynnikami inicjującymi fibromialgię może być uraz fizyczny, stres, niektóre infekcje. Oprócz bólu chorobie towarzyszy wiele innych objawów między innymi drętwienie rąk.

CHOROBY ZWYRODNIENIOWE

Jeśli dojdzie do zmian zwyrodnieniowych kręgów, a w konsekwencji do niewłaściwego przewodnictwo nerwowego, może pojawić się drętwienie kończyn. Dyskopatia szyjna może powodować drętwienie rąk. Drętwienie rąk może wystąpić w nocy, ale związane jest to z pozycją głowy i szyi podczas snu. Może dotyczyć różnych palców w zależności od lokalizacji nacisku na nerw obwodowy.

CHOROBY UKŁADU KRWIONOŚNEGO

• Miażdżyca

Jest to choroba tętnic, prowadząca do zwężenia ich światła. Przyczyną zwężenia jest blaszka miażdżycowa zbudowana głównie z cholesterolu, która wyrasta ze ściany tętnicy, doprowadzając do zmniejszenia przepływu krwi (niedokrwienia). Drętwienie rąk w tym przypadku jest konsekwencją zaburzeń unaczynienia – zwężenia naczyń.

POZOSTAŁE PRZYCZYNY:

• cukrzyca,
  • niedobory w diecie takie jak niedobór witaminy B1, B6 lub B12
  • borelioza,
  • chemioterapia,
  • tężyczka,
  • stwardnienie rozsiane,
  • guz mózgu.

Jak ustalić przyczynę drętwienia dłoni?

Właściwe zdiagnozowanie przyczyny drętwienia dłoni należy rozpocząć od zebrania historii medycznej. Ważne jest określenie czasu trwania drętwienia rąk oraz innych występujących objawów. Badania, które służą do zidentyfikowania przyczyny to:

• morfologia krwi,
  • test na poziom witamin,
  • tomografia komputerowa,
  • elektromiografia,
  • angiografia,
  • rezonans magnetyczny,
  • usg.

Drętwienie dłoni – leczenie poprzez fizjoterapię

Leczenie drętwienia dłoni w dużym stopniu zależy, od leczenia przyczyny. Lecząc przyczynę, jesteśmy w stanie zlikwidować nieprzyjemne uczucie. Diagnozę stawia się na podstawie przeprowadzonego szczegółowego wywiadu i badania. W większości przypadków drętwienie rąk nie jest tak poważne, jak mogłoby się wydawać. Często jest to związane z ustawieniem ramion, postawą ciała, napięciem mięśniowym, wystąpieniem punktów spustowych, które są wynikiem naszych utrwalonych zachowań w pracy, podczas snu, czy wykonywania codziennych czynności. Często najskuteczniejszą metodą leczenia jest fizjoterapia. Celem fizjoterapii jest umożliwienie wznowienia pełnego funkcjonowania nerwu. Fizjoterapeuci stosują różnego rodzaju terapie i zabiegi, aby pomóc zmniejszyć drętwienie i poprawić czucie. Ważny aspektem leczenia jest edukacja pacjenta. Fizjoterapeuta jest zobowiązany udzielić rad i wskazówek dotyczących codziennych zachowań, autoterapii oraz diety.

Umów się na wizytę do wykwalifikowanego fizjoterapeuty

Drętwienia rąk nie należy bagatelizować. Jeżeli często odczuwasz parastezje, nie wiesz, jak sobie z nimi poradzić, umów się na wizytę do naszego fizjoterapeuty. Każdym pacjentem zajmujemy się kompleksowo, opracowując spersonalizowany plan terapii w oparciu o konkretny przypadek.

Tomasz Garbacewicz

Tomasz Garbacewicz

Tomek to specjalista od dużych stawów, takich jak staw kolanowy, barkowy czy biodrowy. W swojej pracy kładzie mocny nacisk na indywidualnie dobrane ćwiczenia wzmacniające.